E-work is een grote markt en gaat veel groter worden
Online outsourcing groeit heel hard met dubbelcijferige cijfers. Op de grootste platformen van oDesk, Elance and Freelancer zijn miljoenen aanbieders en vragers van diensten actief. Hoewel het in andere landen een hoge vlucht heeft genomen, lijkt Nederland enigszins achter te blijven. Veel Nederlanders lijken te geloven dat het niet werkt vanwege taalproblemen en culturele verschillen. Omdat onze ervaringen overwegend positief zijn, hieronder een aantal tips.
Eigen ervaringen
Allereerst onze eigen ervaringen. We hebben onder andere de ontwikkeling van onze website, het maken van grafische ontwerpen en het ontwikkelen van software uitbesteed. Van al het uitbestede werk is 90% gewoon goed tot zeer goed gegaan. Er is binnen de tijd geleverd en vaak met voldoende kwaliteit. Complexe vragen zetten we wel eens dubbel uit, zodat we verschillen tussen de één en de ander kunnen vergelijken. Door netjes om te gaan met ingehuurde krachten, kunnen lange relaties ontstaan waar inhuurder en ingehuurde veel profijt van kunnen hebben. Door een online project management tool (wij gebruiken ActiveCollab) in te zetten en de code netjes vast te leggen in een online code library, kan goed overzicht worden gehouden over de voortgang van de werkzaamheden. Verder werkt Skype ook prima, om te chatten en schermen te delen.
Werk uitbesteden in de cloud: een aantal tips
Voor het succesvol uitbesteden hebben we wel een aantal tips. De eerste tip is dat je duidelijk moet weten wat je wilt en dat moet je ook helder formuleren. Na het posten van een opdracht krijg je binnen een uur vaak al 10-20 reacties. Het is zaak dat je die goed leest, omdat je uit de vragen kan afleiden of je vraag wel helder was. Het is verstandig om de vraag aan te scherpen en de opdracht in aangepaste vorm opnieuw te plaatsen.
Dan komt een belangrijk aspect: het maken van een shortlist. Als je vaker uitbesteedt, kan je verzoeken neerleggen bij een aantal vaste experts. Dat scheelt natuurlijk tijd, je gaat elkaar langzaam leren kennen. Bij het maken van een shortlist zou ik afgaan op het aantal succesvolle opdrachten die de persoon al heeft gehad. Ook kan een skypegesprek helpen bij het kijken of het klikt. Vooral in het begin. Maar het kan ook goed zijn om een ander een kans te geven.
Voor het werken met nieuwe mensen kan je vaak beter beginnen met een kleinere opdracht. Werkt dat goed, dan kan je de grootte van de opdracht uitbreiden. Een andere oplossing is om een opdracht twee keer uit te besteden.
Na het geven van de opdracht is het goed om te overleggen over de inhoud en het proces. Iemand positief benaderen werkt het beste. Er zijn veel heel gedreven en hardwerkende mensen in de wereld en er blijken veel meer dingen gemeenschappelijk te zijn dan je mogelijk op het eerste gezicht zou denken.
Bij het verlenen van een opdracht wordt het geld van je rekening gehaald door oDesk of Freelancer. Maar er wordt niet direct betaald aan de opdrachtnemer. Betalen doe je pas nadat de opdracht succesvol is opgeleverd! Een enigszins flexibele houding is wenselijk, niet alleen geef je een waardering aan de opdrachtnemer, maar de opdrachtnemer ook aan jou. Een positieve pers helpt weer bij het uitzetten van nieuwe opdrachten.
Conclusie
Het uitbesteden van werk is interessant om te onderzoeken. Een open houding en inlevingsvermogen vergroten de kans op een succesvolle oplevering. Je geeft mensen in andere en vaak (maar niet altijd!) armere landen ook de kans om op basis van hun kennis gewaardeerd te worden.
1 Comment
-
Mirjam
on juni 26, 2017 BeantwoordenErg leuk en positief stuk om alsnog (of weer) te lezen. Inmiddels lijkt Nederland de weg naar een virtueel assistent beetje bij beetje te vinden. Vooral uitbesteden aan een Nederlandstalig virtueel assistent kan een heel goede beslissing zijn. Heldere afspraken en korte lijnen resulteren dan vaak in een zeer prettige samenwerking!
Mirjam
Virtueel Support
Add comment
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Search
Pages
- About us
- Algemene Voorwaarden
- Benchmark mobiliteit
- Blog Decisive Facts
- Bottom-up analyse: voorspellingen en actionable data
- Business Analytics as a Service (BAAS)
- Case 1: Benchmark mobiliteit
- Case 2: Amsterdamse sociale woningen in tijden van schaarste
- Case 3: Erfpacht in Amsterdam leidt tot vermogensherverdeling
- Cases Decisive Facts
- De menselijke benadering
- Diensten Decisive Facts
- Excel functies: Nederlands, Engels en Spaans
- Gestructureerde Besluitvorming
- Het team
- Inspirerende video’s
- Maatschappelijk rendement publieke instellingen
- Make your data work for you
- Met scans effectiever innoveren
- Mis de boot niet
- Neem contact op
- Netwerkorganisatie
- Onze Data Scientists
- Onze klanten
- Onze visie
- Overzicht van enkele uitgevoerde projecten
- Prognose van de vergeten coronadoden
- Sprints voor continuïteit en innovatie
- SQL en SQL Server
- Statistics in accounting
- Strategic analytics – innovative, competitive advantage
- The human approach – landing
- The human approach to data analytics
- Toegenomen vertrouwen dankzij de scorecard
- Video over Business Analytics as a Service (BAAS)
- Video’s
Recent Comments