Data & analytics: een snel resultaat met kleine stappen

on september 7, 2016 Code snippets, Financiële dienstverleners, Inspiratiesessie, Publiek Domein, Transport en logistiek with 0 comments

Decisive Facts helpt organisaties zodat ze met data & analytics vernieuwende inzichten en een duurzaam strategisch voordeel krijgen. Een mooi vakgebied met veel mogelijkheden voor onze klanten. In de praktijk merken we dat er onduidelijkheid is over dit jonge vakgebied. Daarom zijn we afgelopen vrijdag met een paar medewerkers bij elkaar gaan zitten met als doel om een blog te maken over dit onderwerp.

Wat opvalt is het grote aantal termen dat je terugleest in media en opiniestukken: Big Data, Analytics, Predictive Modeling, Forecasting, Business Intelligence, Data Science, Dashboarding. In de praktijk ontbreken duidelijke definities en worden de termen door elkaar gebruikt. Voor het gemak noemen wij dit gebied verder data & analytics.

Een groeiend aantal adviseurs heeft zich op de markt van het concept data & analytics gestort: bemiddelaars, recruiters, marketeers, organisatoren van evenementen en in mindere mate investeerders. Deze adviseurs hebben vaak niet voldoende materiekennis om de stap van het concept naar een werkelijk succesvol project te kunnen maken. Het is ook niet makkelijk: data & analytics is vooral een praktische puzzel die diepgaande kennis vereist van data, organisaties en algoritmes om echte toegevoegde waarde te leveren. Organisaties die blijven hangen in het conceptuele, laten veel concreet verbeterpotentieel onbenut.

Indeling van data & analytics in vier overzichtelijke groepen

Om inzicht te geven in de mogelijkheden, hebben we de initiatieven op het vlak van data & analytics (D & A) geclusterd in vier groepen:

data & analytics in vier groepen

  1. De Data & Analytics hype. Dit is het domein van de verhalenvertellers, TED-talks, seminars met de nieuwste snufjes, een wereld waarin feiten en fictie in elkaar overlopen. Er wordt vooral gepraat, maar weinig opgeleverd.
  2. Data & Analytics Capabilities. Dit is een gebied van zaken die technisch mogelijk zijn, maar niet voldoende toegevoegde waarde hebben, geen positieve business case kennen. Er wordt vandaag de dag iedere twee dagen net zoveel data gegeneerd als sinds het begin van de mensheid tot aan 2003. In al die data zit niet evenveel waarde.
  3. Useful Data & Analytics. Dit zijn vraagstukken die een positieve business case hebben, dat wil zeggen een redelijk snelle terugverdientijd kennen. De ervaring leert dat veel organisaties grote slagen maken met nuttige initiatieven. Een aanmerkelijke stijging van de omzet in combinatie met kostenbesparingen van meer dan 20% zijn geen uitzondering.
  4. Strategic Data & Analytics. Dit zijn vraagstukken die van cruciaal belang zijn voor de bedrijfsvoering en die die zonder data & analytics niet mogelijk zouden zijn. De snelheid, diepgang en complexiteit van de analyse is alleen mogelijk met slimme algoritmes.

 

Voor adviesbedrijven kan het behoorlijk lucratief zijn om zich bezig te houden met de eerste twee gebieden, misschien levert het nu wel sneller geld op dan de laatste twee gebieden. Bij Decisive Facts werken we alleen aan useful data & analytics en strategic data & analytics. Vandaar dat we hieronder dieper ingaan op deze gebieden.

Wat betekent useful data & analytics

Useful data & analytics betekent dat een organisatie zich richt op projecten met een sterke, positieve business case. We denken dan aan een terugverdientijd die bij voorkeur kleiner is dan zes maanden. In onze dagelijkse praktijk zien we dat deze doelstelling ook realistisch is door bijvoorbeeld een nieuw algoritme te ontwikkelen of door een bestaand proces te vereenvoudigen.

Een algoritme kan worden gezien als een slimme manier om processen die nu nog via mensen lopen door de computer te laten overnemen. Zoals het selecteren van die contacten uit een database die de meeste kans hebben op een verkoop. Of het bepalen van de optimale bezetting van een callcenter. Of de beste route om claims uit te betalen bij een bank. Of het bepalen van het aantal stoelen dat overboekt wordt bij een vlucht. Of het vinden van ongebruikelijke transacties.

Een ander voorbeeld van useful data & analytics is de optimalisatie van bestaande tools. Het komt regelmatig voor dat belangrijke beslissingen worden genomen aan de hand van spreadsheets of zelfgemaakte databases. Met de herinrichting van een proces kan veel tijd en geld worden bespaard. Daarnaast neemt de kans dat beslissingen worden genomen op basis van juiste data aanmerkelijk toe. Hieronder staan de basisstappen die in elk proces terugkomen:

Data & Analytics proces

Het is onze ervaring dat een korte inventarisatie van maximaal enkele dagen volstaat om met een concreet plan te komen voor verbeteringen.

Strategic Data & Analytics

Strategic Data & Analytics grijpt veel dieper in op bedrijfsprocessen. Het vereist een vertrouwensrelatie tussen de bedenkers van de oplossing en de leiding van de organisatie. Die vertrouwensband komt tot stand als de leverancier van de oplossing en de leiding van een afdeling of organisatie op één lijn zitten.
Dat vertrouwen kan het beste worden opgebouwd door het vraagstuk op te bouwen aan de hand van een gefaseerde benadering. In de eerste stap gaat het over het bepalen van de haalbaarheid van een verandering door een werkend prototype te ontwikkelen (kan het?). De tweede stap betreft het uittesten van de uitkomsten op een kleine schaal (werkt het?). In de derde stap staat de uitrol centraal. Onder andere spelen dan naast het tool, interne en externe communicatie, training van de medewerkers en een solide technische oplossing die past binnen de architectuur van de organisatie een belangrijke rol.

Kennismaken?

Wilt u eens van gedachten wisselen over de mogelijkheden van data en analytics voor uw organisatie? Neem dan gerust geheel vrijblijvend contact op. We organiseren regelmatig gratis ronde tafelsessies in groepsverband en op vrijdagochtend organiseren we individuele Skype-calls met geïnteresseerden. Makkelijker kunnen we het niet voor u maken…


Add comment

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Decisive Facts