Interview Decisive Facts in MT Magazine van 22 oktober 2015

on november 4, 2015 Financiële dienstverleners, Inspiratiesessie, Publiek Domein, Transport en logistiek with 0 comments

Datagedreven besluitvorming

Veel organisaties moeten nog een datagedreven cultuur ontwikkelen.

Over Big Data en Analytics praten veel organisaties. In de praktijk zijn er budgetten vrijgemaakt om mensen aan te nemen, maar het gebruik van data in de besluitvorming is beperkt. Een interview met Peter de Reus, directeur van de start-up Decisive Facts.

Kun je iets vertellen over Decisive Facts?
MT_Peter_de_Reus - blogDecisive Facts heeft als missie data in te zetten voor betere besluitvorming. Onze oplossingen zijn gericht op het verhogen van de omzet tegen lagere kosten, terwijl de kwaliteit van de dienstverlening verbetert. We hebben een groeiend team met jonge, slimme medewerkers. Waar wij vaak tegenaan lopen is dat data en analyse niet zo leeft bij de top van een organisatie. Daarom werken we samen met een groep zeer ervaren zelfstandige adviseurs die de wereld van bestuurders en managers goed begrijpen en de kracht van data analyse kennen.

Hoe kijken jullie naar disruptive organisaties?
Wat veel succesvolle start-ups gemeen hebben is dat ze op vernieuwende manier creativiteit en technologie samenbrengen. Het is niet onze bedoeling om zoveel mogelijk manuren weg te zetten. We ontwikkelen efficiënte, tastbare oplossingen die direct resultaat opleveren. Wat mij positief heeft verrast is ons succes in de VS, waar wij voor een beursgenoteerde onderneming werken. Iets dat misschien niet direct voor de hand ligt voor een start-up uit Amsterdam.

Hoe gaat het in Nederland?
In Nederland voeren we veel interessante gesprekken over big data, maar weinig partijen zetten de stap om er echt mee aan de slag te gaan. Zelfs niet wanneer de investering laag en de terugverdientijd kort is. Organisaties die wel de stap zetten, zijn enthousiast omdat de kwaliteit en snelheid van beslissen sterk toeneemt.

Zijn medewerkers bang dat meer data tot meer controle leidt?
Dat is niet mijn ervaring. Voor een klant hebben wij een oplossing ontwikkeld waardoor foutieve invoer, afkomstig van duizenden medewerkers in meer dan 50 landen, meteen boven komt drijven. De medewerkers krijgen wekelijks een gerichte actielijst met transacties die ze nader moeten bekijken. Hiermee helpen we de medewerker, en de klant.

Kan je nog een ander voorbeeld noemen?
Ja hoor. Voor een grote bank hebben we bijvoorbeeld het begrip advieskwaliteit meetbaar gemaakt. Voor ruim 50.000 klanten die bediend worden door meer dan 500 adviseurs wordt hun beleggingsportefeuille periodiek gescand en afgezet tegen hun doelstellingen. Dit geeft een enorme impuls aan de kwaliteit van hun dienstverlening.

Add comment

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Decisive Facts